PENERAPAN STANDAR PROSES DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA OLEH GURU YANG SUDAH DAN BELUM BERSERTIFIKAT PENDIDIK DI SMP KABUPATEN PINRANG

  • Iqbal Mukaddas Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Cokroaminoto Pinrang Jalan Teuku Umar No. 56 Pinrang

Abstract

This study aims to describe the Application of Process Standards (planning, implementation, assessment) in mathematics learning by teachers who have been certified educators and who have not. The instruments used in this study are (1) learning planning (checklist and interview guide), (2) implementation process (observation sheet and interview guide), and (3) process assessment (checklist sheet and interview guide). The subject of this research is 6 mathematics subject teachers, which is divided into 3 teachers who have and 3 teachers who have not Certified Educator. The results of this research are (1) Application of process standard in mathematics learning by teachers who have already certified educator on (a) learning planning administration stated Good, (b) learning activity on application of professional competence by subject Teachers 1, Teacher 2 and Teacher 3 obtain category Fine, on the application of pedagogic competence by the subjects Teachers 1, Teachers 2 and Teachers 3 obtain the Very Good Rating category. (2) Application of process standard in mathematics learning by teachers who have not been certified educator on (a) learning planning administration stated Good, (b) learning activity on application of professional competence by subject of Teachers 5 and Teacher 6 obtained Good category and Teacher 4 obtained category Enough Good.

References

Bell. E. Margaret. 1994. Belajar dan Membelajarkan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
B. Uno, Hamzah, dan Mohamad, Nurdin. 2011. Belajar dengan Pendekatan Pembelajaran Aktif Inovatif Lingkungan Kreatif Efektif Menarik. Jakarta: Bumi Aksara.
Buku Pengawas Sekolah. 2011. Direktorat Tenaga Kependidikan Direktorat Jenderal Peningkatan Mutu Pendidik dan Tenaga Kependidikan Kementrian Pendidikan Naional. Jakarta.
Danim, Sudarwan. 2005. Menjadi Komunitas Pembelajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Imron, Ali. 2011. Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Irianto, Yoyon Bahtiar. 2011. Kebijakan Pembaruan Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Kunandar. 2007. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses dalam Sertifikasi Guru. Jagakarsa: Rajawali Pers.
Mulyasa. 2003. Kurikulum Berbasis Kompetensi Konsep, Karakteristik, dan Implementasi. Bandung: Rosda Karya
Mulyasa.. 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Rosda Karya
Nasution, S. 1982. Berbagai dalam Proses Belajar dan Mengajar. Bandung: Bumi Aksara.
Noor, Idris. 2001. Sebuah Tinjauan Teoritis tentang Pembaharuan Pendidikan di Indonesia.Online (http://www.pdk.go.id/balitbang/Publikasi/Jurnal/No_026 /sebuah__tinjauan_teori). Diakses 24 Juni 2013.
Permendiknas RI No. 41 Tahun 2007 tentang Standar Proses untuk satuan Pendidikan Dasar dan Menengah
Permendiknas RI No 10 Tahun 2009 Tentang Sertifikasi Guru dalam Jabatan
Richey, Robert W. 1968. Planning For Teaching An Introduction To Education. U.S.A: McGraw-Hill, Inc.
Sanjaya, Wina. 2006. Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Kencana.
Soedjadi, R. 2000. Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia Konstatasi Keadaan Masa Kini Menuju harapan Masa Depan. Jakarta: Dirjen Pendidikan Tinggi Depdiknas
Sugiyono. 2005. Memahami Penenlitian Kualitatif. Bandung: CV. Alfabeta.
Suherman, H. Erman,. 2003. Strategi Pembelajaran atematika Kontemporer. Jakarta: FPMIPA Jur. Matematika UPI
Surya, Muhammad. 2005. Membangun Profesionalisme Guru, Makalah Seminar Pendidikan. 6 Mei 2005 di Jakarta.
The Liang Gie. 1999. Filsafat Matematika, Yogyakarta: Pubib (Pusat Belajar Ilmu Berguna.
Trianto. 2007. Model Pembelajaran Terpadu dalam Teori dan Praktek Surabaya: Prestasi Pustaka..
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen
Usman, M. Uzer. 2005. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya
Winkel, W.S. 1991. Psikologi Pengajaran (cetakan ketiga). Jakarta: Penerbit PR. Grasindo.
Yasin. 2006. Jenis-jenis Berpikir. Online. (http://www.siaksoft.net/index). Diakses 20 Mei 2008.
Published
2019-09-06
How to Cite
Mukaddas, I. (2019). PENERAPAN STANDAR PROSES DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA OLEH GURU YANG SUDAH DAN BELUM BERSERTIFIKAT PENDIDIK DI SMP KABUPATEN PINRANG. Scolae: Journal of Pedagogy, 2(1), 181-193. https://doi.org/10.56488/scolae.v2i1.27
Section
Articles