MODEL-MODEL PEMBELAJARAN INOVATIF
Abstract
Starting from the assumption that an educator-centered approach has many weaknesses. Meanwhile, the student-centered approach, the role of the teacher is to help students find facts, concepts, or principles for themselves. Therefore, to refer to learning efforts towards the formation of creative, interactive, innovative and inspiring student characters in the classroom learning process, the implementation of innovative based learning models is required. It is time for teachers to implement student-centered learning models as one of the learning innovations that make students the center of education. Innovative learning models are expected to enable students to develop their potential, and their ability to develop society, nation and country.References
DePorter, Bobby dan Mike Hernacki. 2003. Quantum Learning, Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Diterjemahkan oleh Alwiyah Abdurrahman. Bandung: Kaifa. cet XVII.
DePorter, Bobby; Reardon Mark; Singer Sarah dan Nourie. 2003. Quantum Teaching. Diterjemahkan oleh Ary Nilandari. Bandung Kaifa. Cet. XI
DePorter, Bobby. 1999. Quantum Bussines. Bandung: Kaifa.
Elaine B. Johnson. 2007. Contextual Teaching and Learning. Bandung: Mizan Learning Center.
Felder, Richard M. 1994. Cooperative Learning in Technical Corse (online)
Indrawati dan Wanwan Setiawan. 2009. Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan untuk Guru SD, Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam PPPPTK untuk Program BERMUTU.
Indrawati. 2009. Model Pembelajaran Terpadu di Sekolah Dasar untuk Guru SD. Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidikan dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam PPPPTK untuk Program BERMUTU.
Lie, Anita. 1999. Metode Pembelajaran Gotong Royong, Surabaya: Citra Media dengan Lembaga Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat UK Petra Surabaya.
Nasution, S. 1995. Didaktik Asas-Asas Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Nata, Abuddin. 2011. Perspektif Islam tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group
Nata, Abuddin. 2004. Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam, Jakarta: Prenada media.
Sagala, Syaiful. 2005 Konsep dan Makna Pembelajaran, Bandung: Alfabeta
Sugiyanto, 2010. Model-Model Pembelajaran Inovatif. Surakarta, Yuma Pustaka. Cet II.
Suhaida Abdul Kadir. 2002. Perbandingan Pembelajaran Kooperatif dan Tradisional Terhadap Prestasi, Atribusi Pencapaian, Konsep Kondisi Akademik dan hubungan Sosial Dalam Pendidikan Perakaunan. Malaysia: Universiti Putra Malaysia.
Sanjaya, Wina. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Nuansa.